Pingstkyrkans
pacifism
Att kristna kan, bör och
skall älska sina fiender är alldeles uppenbart. Men var finns pacifismen inom
frikyrkan? Borde man inte återvända till den ursprungliga kristna
fiendekärleken? Och då menar jag inte bara den ursprungliga pacifismen i
urkyrkan.
Under reformationstiden dök förutom
lutheraner och kalvinister en ny kristen rörelse upp, anabaptisterna. De praktiserade troendedop, eller omdop som det
kallades (anabaptist betyder omdöpare), eftersom de menade att man måste
bekänna att Jesus är Herre för att vara kristen, och att man kan bara döpa sig
och dö bort från sitt gamla liv när man blivit kristen. Men det var inte det
enda som kännetecknade anabaptisterna. Nästan samtliga var pacifister, många
vägrade svära eder (Matt 5:33-37, Jak 5:12), och flera praktiserade
egendomsgemenskap. De levde kort sagt ett radikalt liv i Jesu efterföljd.
Anabaptisterna utsattes av en oerhörd
förföljelse, troende torterades, förvisades och avrättades, ofta med stöd av
katolska och protestantiska kyrkoledare. Men rörelsen gick inte att utrota, och
från den härstammar baptismen, som i sin tur Pingströrelsen och andra
karismatiska väckelsekyrkor härstammar ifrån. Små rester av anabaptisterna
finns kvar idag, mennoniter och hutteriter, som båda förespråkar kristen
pacifism. De är s.k. fredskyrkor.
Där ser man var vår evangelikala
Pingströrelse kommer ifrån! Det är på tiden att Pingst och andra frikyrkor
återvänder till den pacifism som dels kännetecknade anabaptisterna,
frikyrkornas rötter, men också urkyrkan, hela den världsvida kyrkans rötter.
För det är ju evangelikala kristna som bäst kan praktisera pacifism. Det är de
som har Bibeln som vägledare och rättesnöre som bäst kan ta till sig budskapet
”Älska era fiender”. Det är de som ser och vet att ingenting är omöjligt för
Gud, att Hans Ande kan få människor att tala i tungor, se syner och bli botade,
som bäst kan förstå att det inte heller är omöjligt för samma Ande att skydda
en mot våld. Det är de som har upplevt Guds oerhörda nåd och kärlek som bäst
kan ge det vidare till andra människor.
Faktum är att Pingströrelsen inte bara är
ursprungligt pacifistisk för att den härstammar från anabaptisterna. Den
första, ursprungliga Pingstväckelsen i början av 1900-talet predikade kristen
pacifism! Engelska Wikipedia skriver:
”Före 1967 motsatte sig The Assemblies of
God [USA:a största pentekostala församlingsrörelse], tillsammans med
majoriteten av Pingströrelsen, officiellt till kristet deltagande i krig och
kallade sig själva en fredskyrka. Kyrkans officiella ställningstagande tills
dess var följande: ’Vi, en kropp av kristna, medan vi strävar efter att
fullfölja alla åtaganden som lojala medborgare, tvingas ändå att förklara att
vi inte kan samvetsgrant delta i krig och beväpnat motstånd som innebär det
faktiska förgörandet av mänskligt liv, eftersom det är emot vår syn på den
uppenbara undervisningen från Guds Ord, vilket är den fasta grunden för vår
tro.’ De flesta av grundarna och första generationens medlemmar av rörelsen
höll sig till denna syn och den presenterades som den officiella undervisningen
under både första och andra världskriget. 1940 listade The Pacifist Handbook
The Assemblies of God till Amerikas tredje största fredskyrka.” (http://en.wikipedia.org/wiki/Assemblies_of_God#Pacifism,
min översättning, mer kan läsas i Paul Alexanders bok “Peace to War, Shifting
Allegiances in the Assemblies of God” eller i PDF-filen “The Early Assemblies
of God and Conscientus Objection to War” av samme författare som går att ladda
ner gratis på http://www.pcpf.org/images/stories/articles/early_ag&war.pdf).
Intressant, inte sant? Idag är The
Assemblies of God’s officiella ståndpunkt att pacifism är upp till varje
troende att ta ställning till. De skriver i sin General Council Constitution
under artikel XXII:
”Som rörelse bekräftar vi vår lojalitet till
Förenta Staternas regering i krig och fred. Vi skall fortsätta att insistera,
som vi har gjort historiskt, att det är upp till var och en av våra medlemmar
att välja om de vill vara soldater, civila eller vapenvägrare.” (Min
översättning).
Notera att varken Skriftens auktoritet eller
någon som helst biblisk text nämns. Till skillnad från den förra bekännelsen
byggde man sin uppfattning inte på ”den uppenbara undervisningen från Guds Ord” utan på mänsklig vishet och
rationalism.
Jag tycker mig finna ett tydligt mönster,
den ursprungliga apostoliska församlingen var från början pacifistisk, men allt
eftersom tiden gick, och kyrkan växte sig större och splittrades, bleknade
fiendekärleken bort. Likaså var Pingströrelsen från början pacifistisk, men det
har också bleknat bort i de flesta församlingar. Alla sorters väckelser har
försökt återgå till det ursprungliga, till den radikala, brinnande församling
som vi läser om i Apostlagärningarna men som verkar ha tonats ned under tidens
lopp. Pingstväckelsen var en sådan, som predikade ett återvändande till det
ursprungliga: fram med Ande och glöd! Och i detta fanns också pacifismen med,
när Anden uppfyller oss kan vi inte döda någon utan grips av en kärlek till
alla människor och en vilja att ge dem Evangelium. Och när vi ser Andens tecken
och under bland oss inser vi att inget är omöjligt för Gud och att Han bevarar
oss från allt ont.
Jay
Beaman skriver i sin bok ”Pentecostal
Pacifism” att källor pekar på att 13 av 21, dvs. 62%,
av pentekostala rörelser grundade runt 1917 var pacifistiska
någon gång i sin historia. (Se Beaman, J:
Pentecostal Pacifism: The Origin, Development, and Rejection of Pacifistic
Belief among the Pentecostals, Center for Mennonite Brethren Studies,
Hillsboro, KA, 1989)
Den berömde mennonitiske fredsteologen John Howard Yoder skrev i
förordet till Jay Beamans bok att pentekostalism ”var faktiskt klart
pacifistisk i den första generationen. Anledningen är tydlig: de tar hela
Bibeln på allvar.”
Och han skrev 1967 ”Pentekostalism är i vårt
århundrade den närmaste parallellen till vad anabaptism var på 1500-talet.”
Det är inte så att ju mer biblisk och
karismatisk man blir desto mer krigshetsande blir man. Som pacifister skall vi
inte avhålla oss från Bibeln eller ha ett ljumt förhållande till Gud. Nej,
fredsstiftande är centralt inom evangeliet och det är bara när vi är fyllda med
Helig Ande som vi på allvar kan använda ickevåld.
Naturligtvis finns det pacifister inom
Pingströrelsen idag fortfarande! Pentecostal Charismatic Peace Fellowship är,
som namnet antyder, karismatisker och pentekostaler som verkar för fred.
Pacifistiska pingstvänner, helt enkelt. De skriver på sin hemsida:
”Eftersom Guds väg uppenbarad genom Jesus
Kristus är fredens och förlåtelsens väg; och eftersom Jesu och apostlarnas
undervisning och leverne exemplifierade försoning, förlåtelse och ickevåld som
viktiga delar av de Goda Nyheterna; och eftersom den Heliga Anden gav
lärjungarna kraft att hellre lida och dö för att de predikade Guds Rike än att
döda för något jordiskt rike; och eftersom kyrkan inte deltog i statligt
sanktionerat våld (förutom när de själva blev utsatta för det) under de första
tre århundradena efter Jesus Kristus; och eftersom talrika pingstvänner under
tidigt nittonhundratal bekände att missionerandet av de Goda Nyheterna krävde
ickevåld och rasförsoning på lokal, nationell och internationell samhällsnivå;
och eftersom avhumaniserandet och skymfandet av människor, vare sig på grund av
etnicitet, nationalitet, kön, ålder, religion etc. är i direkt motsats till den
enande kraften i Kristi Ande; och eftersom pingstvänner och karismatiker är
kallade att predika Guds nya språk i världen, en predikan om förlåtelse,
förvandling och fred;
därför må PCPF ägna sig åt:
att utbilda de hundratals miljoner pingstvänner och karismatiker världen om
deras ickevålds- och försoningsfokuserade bibliska och pentekostala arv, att
utbilda i ickevåldsmetoder, att informera om nationella och internationella
frågor gällande orättvisor, förtryck och utnyttjande…” (http://www.pcpf.org,
About us, Who we are, Purpose Statement)
PCPF visar på att Andens gåvor och fiendekärlek inte är oförenliga utan
tvärtom två ting som kompletterar varandra i det kristna livet. Pingstkyrkans
rötter är fredsbevarande ickevåldsrötter, och dess grundvalar bygger på Andens
verksamhet uttryckt i brinnande kärlek. Jag är absolut en pingstvän, det vill
säga, en karismatisk, kärleksfull Jesus-lärjunge som tror på en helande och
fiendeälskande Gud. Men en Pingstkyrka som överger pacifismen, samlar på sig
rikedomar och betonar religiositet och fromhet framför barmhärtighet och nåd,
en sådan farisékyrka (Matt 23:23-24) vill jag inte ha att göra med. Däremot en
äkta, ursprunglig Pingstförsamling som predikar att Gud har så stor makt att
Han inte bara kan hela människor utan dessutom frälsa dem från krig och
förtryck utan att använda våld, ansluter jag mig till med glädje. Frågan är:
var finns en sådan kyrka idag?
Det behövs en väckelse i Sverige! Jag känner
att Herrens församlingar blir allt ljummare, var finns den ursprungliga glöden
och kärleken till Gud och människor? Både glöd och kärlek är nödvändigt om vi
skall återuppliva den sovande kyrkan: har vi kärlek men ingen glöd blir vi
sentimentala och lata, har vi glöd men ingen kärlek blir det kaos och oordning
(det är därför jag älskar Pingstkyrkans symbol, eld och kärlek förenade av
korset). Det är först när man är född på nytt av den Helige Ande som man kan
älska sina fiender. Och det är när Gud griper tag i en och vänder ens liv upp
och ner som man kan uppleva mirakel. Även mirakel som enligt världen är
omöjliga, till exempel att ett krig stoppas utan blodspillan.